Egersund Seilforening arrangerer turer og seilaser/regatta. Her vil du finne siste nytt innen tur og seilas. Siste informasjon alltid øverst.

Langseilas

Det blir langseilas førstkommende Lørdag 17.09.2016.
Vi møtes på Nysundhalsen Seilsportsenter til skippermøte kl. 11:00.

Start blir fra Tyskerbrygga kl. 12:00
Det skal seiles inn Hidrasundet og rundt Hidra til mellomtid ved innseilingen til Rasvåg. Det blir overnatting i Rasvåg. Andre etappe har start fra Rasvåg Søndag Kl. 11:00 med målgang ved tyskerbrygga. Samlet tid over hele seilasen gir plasseringen.

Det er ingen bindende på melding, men gi beskjed om du blir med til Stig Rune på telefon 41306252

Husk havneregatta

Det er på tide å minne om at det er havneregatta førstkommende lørdag 25. Juni.
Siden det er Egersundsugå og fiskeriets dag på lørdag, så møtes vi i indre havn kl. 11:30. Seilene blir heist i indre havn kl. 11:45, før vi beveger oss ut mot start området.

Vi håper på godt oppmøte med mange båter til start. Værmeldingen er heller ikke så værst. Happy sailing!

Aktivitetskalender 2016

Lær kappseilingsreglene!

Delta på Dommer 1 / Arrangør 1 kurs.

Rogaland Seilkrets arrangerer Dommer 1 / Arrangør 1 kurs i november 2015.

Dette kurset vil gi inngående kunnskap om kappseilingsreglene og samtidig gi en innføring i regatta-arrangementer. Kurset passer for alle som seiler regatta; så vel skipper som mannskap, samt de som ønsker å begynne en dommer / arrangør utdannelse innenfor Norges Seilforbunds rammer. Kursen vil gå over 4 kvelder a 4 timer. Onsdag/torsdag 18. og 19. november og onsdag/torsdag 25./26. november. Klokkeslett; 17:30-21:30

·Instruktør er Forbundsdommer Torgrim Log
·Kurset er åpent for alle over 14 år
·Kurssted vil bli bestemt senere, men det vi være i Stavangerområdet
·Det blir ikke avholdt eksamen i dette kurset
·Kappseilingsreglene 2013-2016 blir lagt til grunn for undervisningen

Om dette høres interessant ut så ta kontakt med Roy innen 21 Oktober.

Jolleseiling på Torsdager

Siste dag med vårt gratis tilbud for jolleseilere i RS Feva båtene og Optimistene på torsdager er førstkommende Torsdag den 240915.

Tilbudet har blitt veldig godt mottatt da vi i år har fått ønsket nesten 40 nyere velkommen til seilsporten. Hos oss kan imidlertid alle seile når de selv ønsker dette og resten av sesongen er det anledning til å låne våre båter når den enkelte selv ønsker dette. Får å låne våre båter krever vi bare at den enkelte er medlem og at vi har sjekket ut at en kan rigge båt og har ett minimum av kunskap om seiling. De som enda ikke har gjort en slik avklaring tar bare kontakt med Roy for å avtale tidspunkt for slik gjennomgang. Vil selvsagt presisere at de yngste må avklare bruk av båter med sine foreldre og at disse da er under oppsyn.

Vi vil benytte anledningen til å takke alle som har vært med på dette opplegget i år og håper at vi fortsatt vil se den enkelte på anlegget vår de neste månedene og når neste sesong starter på nyåret. Så fort opplegger er klart for neste år vil det komme informasjon her på hjemmesiden og foreningens facebookside.

Regatta t/r Hidra

Den planlagte regattaen til Hidra vil grunnet liten interesse ikke gå som organisert tur men om noen vil seile så organiserer de dette da eventuelt selv.

Rune Andersen og Hasta La Vista ble klubbmestere 2015

I forkant av klubbmesterskapet 2014 var det lenge tvil om det var mulig å avvikle en seilas grunnet lite vind mens det i år var liten tvil om at det var nok vind. Med vind opp mot 40 knop ble det en frisk seilas der flere båter valgte å bryte underveis.

Båtene startet ved Tyskerbrygga og la i vei ut «søra sundet» allerede i starten fikk man en indikasjon på at dette kunne bli en spennende seilas. Hasta La Vista med skipper Rune Andersen tok en god ledelse men måtte se seg forbi seilt av Akvaria med Roy Hovland som skipper rett før Viberodden var passert. Disse to båtene la raskt resten av feltet bak seg og fosset utover mot skarvøya i god fart, vinden blåste da opp mot 40 knop noe som gjorde at flere mannskap fikk problemer med for mye seilføring.

Etter at skarvøya var passert med kurs mot Eigerøy fyr tok Hasta la vista igjen føringen og bare økte forspranget inn mot mål som var ved lykta på «Napparen». Foruten Skipper Andersen var Marit Øglend, John Jensen Hans Petter Slettebø og Willy Hafsø manskapet som sikret seieren. På andre plass kom Akvaria og Roy Hovland mens Kaj Waldeland tok 3 plassen med Jaitikk.

Fullstendig resultatliste finnes under Tur og seilasfanen.